Reanimatie / AED vaardigheden opgefrist

27 mei 2022 9:45

Willem Epping

Reanimeren is van levensbelang. De beelden van Christian Eriksen, de aanvoerder van Denemarken, die bij het EK Voetbal afgelopen jaar met een hartstilstand neerging staan nog op het netvlies. Gelukkig was medische hulp snel ter plaatse en overleefde Christian het incident. Hij speelt weer op het hoogste niveau, weliswaar met een defibrillator. Tijdig handelen is essentieel om ernstige en blijvende gevolgen of overlijden te voorkomen, zoals we bijvoorbeeld bij Abdelhak Nouri van Ajax enige jaren terug hebben gezien. Ook bij Sportclub Silvolde zijn mensenlevens in het verleden gered door tijdig en kundig ingrijpen.

Recent heeft EHBO instructeur Peter Romp opfrislessen voor reanimatie (beademing en hartmassage) en AED (Automatische Externe Defibrillatie) in het clubhuis verzorgd voor 15 leden, die al over deze vaardigheden beschikten. Zij hebben de cursus met goed gevolg afgesloten. Jaarlijks opfrissen is noodzakelijk. Het is net als met voetballen, je moet regelmatig trainen om de techniek niet te verleren. Een hartritmestoornis of stilstand komt altijd onverwachts en bij reanimatie moet je dan blindelings kunnen vertrouwen op getrainde kennis. “Als we je midden in de nacht wakker zouden maken moet je het reanimatie protocol van buiten kennen”, vertelt Peter Romp.

Reanimeren kan iedereen leren en hoe meer mensen dit kunnen, hoe hoger de kansen zijn voor het slachtoffer. Met een AED apparaat zijn deze kansen nóg hoger; dit alles leer je op een reanimatie cursus. Sportclub Silvolde heeft een AED, die recent vervangen is door een gloednieuw exemplaar. Deze hangt bij de ingang van kleedkamergebouw 1 naast het hoofdveld. We bieden nu ook een basiscursus aan voor ongetrainde leden. Heb je interesse neem dan contact op met Henno Lucassen, onze reanimatie coördinator: 06-15255037.

Afb1.jpg Afb4.jpg
IMG-20220526-WA0001.jpg IMG-20220526-WA0000.jpg