Longa '30 1 - Silvolde 1 "de mannen winnen van de jongens": 0-3

Raadhuisstraat 18
7131CM
LICHTENVOORDE

(Met input van Stéven Verheijen)

De eerste Achterhoekse derby van dit seizoen in de hoofdklasse B zondag, Longa '30 tegen Silvolde, werd zaterdagavond gespeeld op het fraaie 'Sportpark De Treffer' in Lichtenvoorde. Met trots presenteerden de Lichtenvoordenaren ook hun pas geopende 'Vitaal Sportpark' concept, en terecht.

Zaterdagavonden geven een mooie ambiance voor streekwedstrijden zoals deze, na gedane arbeid en met het vooruitzicht op een vrije zondag. De invallende avond met kunstlicht zorgt voor een prima sfeer waar veel publiek op af komt, en die ook de penningmeester blij maakt. De avond werd geopend met een dribbel en pingel van de pupil van de week, die Marco na drie pogingen verschalkte. Dat bleek ook het enige doelpunt dat Marco toe moest laten die avond.

Silvolde kwam met een volledige en fitte selectie aan de aftrap, daar waar Longa een aantal geblesseerden kende, waaronder Mattheys Kuypers, welbekend in het Silvoldse. Het was goed Mattheys weer te zien en een praatje mee te maken. Longa begon met een jeugdige selectie.

De eerste helft begon Silvolde vanuit een compacte organisatie om Longa niet de ruimte te geven achter de laatste lijn. Onze mannen lieten er geen (kunst)gras over groeien. In de 4e minuut kon het ook nieuwe scorebord in actie worden gezet: op aangeven van Luke Groot Wassink, kopte Mats Hegman de bal in de rechterhoek: 0-1. Even later ging de doelman van Longa, Rutger ten Hagen, in de fout en pass-te de uittrap naar een Silvolde speler, die de onverwachte kans niet benutte. Direct daarna moest Marco ingrijpen op een verdekt schot van Longa. In de 14e minuut kreeg Silvolde een vrije trap rand strafschopgebied; Mike van Aken schoot via de muur over de achterlijn. Gijs Hakvoort liep even daarna tegen een gele kaart op na een overtreding. In de 21e minuut kreeg Silvolde drie kopkansen via Wouter Ebbers en Wout Blasman, die geen doel troffen. Longa kwam er daarna gevaarlijk uit, het schot ging net naast. Silvolde kreeg verdere kansen via schoten van Mats Hegman en Luke Groot Wassink. In de 39e minuut tikte Cem Köse dan toch een afgeketste bal in het doel: 0-2, en daarmee de ruststand. Longa miste een angel om tot echte kansen te komen. Silvolde was fysiek veel sterker en geraffineerder, en kwam voetballend een paar keer goed door, beloond met twee fraaie goals vanuit goed veldspel.

In de rust zette Stéven Verheijen bij zijn spelers de “puntjes op de i” om wat makkelijker druk op de bal te krijgen; met name op het middenveld. Vlak na de thee, werd een goede kopbal van Wout Blasman gepakt door de doelman. Daarna kwam Longa een aantal keer gevaarlijk door met schoten van afstand, die knap onschadelijk gemaakt werden door Marco. In de 62e minuut paste Stéven Verheijen een dubbele wissel toe: Joris Bieleveldt verving Gijs Hakvoort, en Luke Groot Wassink maakte plaats voor Mike Severs. Vlak daarna antwoordde Longa ook met een dubbele wissel. In de 80e minuut bracht Silvolde verdere frisse krachten in: Jorn Eijkelkamp verving Mats Hegman, en Chiel Terhorst kwam voor Pim Olthuis. Tegen het eind van de wedstrijd kreeg Silvolde kansen op meer via kopballen van Wout Blasman en Mike van Aken. In de 88e minuut kwam Wout Blasman gevaarlijk door, zijn voorzet, of misschien bedoeld als schot, ging voorlangs. Net voor tijd bepaalde Wout Blasman dan toch de eindstand op 0-3 met een geplaatste kopbal uit een hoekschop. Longa was in de tweede helft minder dreigend en was Silvolde de bovenliggende partij, die de wedstrijd zakelijk uitspeelde, een verdiende overwinning. In de woorden van Dennis van Toor, trainer van Longa, hebben de mannen vanavond gewonnen van de jongens.

Hiermee verstevigde Silvolde haar tweede positie op de ranglijst. Komende zondag ontvangen we Halsteren op De Munsterman voor een wedstrijd om de bovenste plaatsen. Komt dat zien, en moedig onze mannen aan!

Iris Epping maakte dit fotoverslag.

Opstelling Silvolde: Marco Olthuis, Pim Olthuis (80' Chiel Terhorst), Gijs Hakvoort (17'geel; 62' Joris Bieleveldt), Wouter Ebbers, Mike van Aken, Mats Hegman (80' Jorn Eijkelkamp), Wout Blasman, Luke Groot Wassink (62' Mike Severs), Max Tamboer, Cem Köse, Yayla Tolgahan.