Strijd en veerkracht in Eibergen

Rietmolenseweg 5
7151MD
EIBERGEN

Al ruim voor aanvang van onze wedstrijd was duidelijk dat dit semiprofessioneel zou worden aangevlogen in Eibergen. De scheids kwam direct met de start van het warmspelen meedelen dat we twee minuten voor tijd de aanvoerder en vlagger moesten laten melden om exact om 18:45 te kunnen aftrappen. De scheids ging vervolgens warmlopen, netten van de doelen controleren, lijnen inspecteren ... zo officieel waren we nog niet gestart dit seizoen.

Barry en Floortje meldden zich om 18:43 bij de scheids en exact om 18:45 werd er afgetrapt. Gelijk was al duidelijk dat dit een flinke strijd zou gaan worden voor de JO13-2. De eerste kans ontstond uit een goed genomen corner van Ryan, het schot van Onne miste net doel. Echter, uit de snel opgezette tegenaanval werd FC Eibergen gelijk gevaarlijk. De razendsnelle aanvoerder werd nog net op tijd gestopt door een goed getimede sliding van Onne.

Niet veel later probeerde Gijs het van rechts, maar de bal belandde bij de keeper in de handen. Het spel ging over en weer, want aan de andere kant redde Hidde knap uit een corner van Eibergen. Niet lang daarna kreeg Eibergen de bal gevaarlijk voor bij de aanvoerder en vanaf rechts scoorde hij zijn eerste.

Eibergen werd vervolgens geholpen door de scheidsrechter. Een van de tegenstanders speelde de bal per ongeluk met de hand, maar daardoor haalde Eibergen wel duidelijk voordeel in de aanval. Ze hoefden de bal maar af te spelen op de vrijstaande aanvoerder, die vervolgens met een verwoestend hard schot van rechts raak schoot.

Tolga en Tom probeerden de verdediging aan te passen zodat de aanvoerder wat minder gevaar zou opleveren. De eerste aanpassing zorgde voor wat onduidelijkheid en onrust. Onne en Luite wisten even niet wat er van hen verwacht werd en uit die onrust werd gescoord. Gelukkig was Barry alert en volgde de scheidsrechter zijn vlagsignaal. Eibergen had ongeveer drie meter buitenspel gestaan.

Kort voor rust werd hard gewerkt en bleven wij ook opstomen aan Eibergse zijde, het leverde ons een corner op. De hoekschop werd door Liam perfect bij Gijs afgeleverd, waarop Gijs een van de mooiste doelpunten van het seizoen scoorde. De bal draaide met een mooie curve achter de keeper.

Na rust ging het spel verder zoals voor rust, kansen over en weer. Natnael was bij vlagen een plaag voor de verdediging. Ook dit keer kwam hij er aan de linkerkant weer goed doorheen en gaf goed voor op Sven. Sven had voldoende tijd om de bal goed klaar te leggen. Zijn schot op doel was niet hard, maar ontzettend goed geplaatst links op het doel.

De wedstrijd was weer in balans qua score, maar Hidde K. vond het nodig om een eerdere fout van de scheidsrechter te herstellen. Hidde had overduidelijk veel Zuid-Amerkaans voetbal gezien de afgelopen dagen, want onze tuimelkoning liet zich overduidelijk opzichtig vallen. Verbazingwekkend genoeg moet het er voor de scheidsrechter overtuigend uit gezien hebben, want Sinterklaas kwam vroeg ... een strafschop. Laim mocht aanleggen vanaf 11 meter en schoot onberispelijk binnen.

Terborg/Silvolde bleef werken aan het vergroten van de score. Met een mooie aanval van Yehea vanaf het middenveld probeerden Sven en Natnael om beurten de keeper te passeren. Eibergen bleef ook aandringen en wist de aanvoerder aan te spelen. Onne en Floortje maakten hem vanaf de 2-0 het sprinten continu onmogelijk en dus besloot hij het vanaf een afstand te proberen. Met een fantastische uithaal schoot hij vanaf zo’n twintig meter raak.

De wedstrijd kon nog alle kanten op. Een mooi schot van Yehea ging maar net naast en zelfs de Eibergse grensrechter was nodig om onze kansen teniet te doen. We voelden ons genoodzaakt om de grensrechter nog tijdens de wedstrijd uit te leggen dat buitenspel alleen opgaat als de ontvangende speler buitenspel staat, maar we realiseerden ons al snel dat zo’n uitleg achteraf weinig zin had.

Het slotoffensief was voor Eibergen. Twee hoekschoppen van Eibergen in de slotminuten zorgden voor veel gevaar. De eerste hoekschop werd door Luite sterk uitverdedigd. De tweede was een prooi voor Hidde. Zo werd een mooie en spannende wedstrijd afgesloten met een 3-3.

Een goed gebruik na afloop van de wedstrijden doet ook langzaamaan weer zijn intrede, er werden immers veel handjes en bedankjes uitgewisseld tussen de beide teams. Hidde besloot om nog een stapje verder te gaan. Hij benaderde de scheidsrechter en bedankte hem nog voor de makkelijk gegeven strafschop. De scheids keek hem vragend aan, waarop Hidde zijn vragende blik beantwoordde met: “Het was geen strafschop, ik liet me vallen! Dankjewel hè.”