Edwin Frericks opvolger Vincent Selhorst

26 maart 2021 8:30

Sander Gries

Edwin Frericks uit Ulft wordt de opvolger van Vincent Selhorst en is de komende twee seizoenen trainer van het tweede elftal van Spcl. Silvolde. De komst van Frericks past prima in het gezonde en realistische ambitieniveau van de club. "Eén van de doelen die ik heb is om te proberen jeugdspelers klaar te stomen voor het hoge niveau van Silvolde 1. Als het me lukt jeugdspelers af te leveren bij Silvolde 1 kan ik daar enorm veel voldoening uit halen''.

edwinfrericks.jpg

De 53-jarige Frericks is, samen met Esther Overbeek en zijn beide zoons Max en Wiebe nog steeds woonachtig in Ulft. In het dagelijks leven ondertussen al weer 16 jaar werkzaam als key-accountmanager Indirect Sales bij het Oostenrijkse, beursgenoteerde bedrijf Wienerberger. Een international bedrijf dat zich bezig houdt met keramische bouw- en bestratingsmaterialen.

Edwin Frericks was als speler van de jeugd tot en met het eerste elftal actief bij het Ulftse SDOUC. In 2001 stopt hij dan bij de op dat moment in de 2e klasse uitkomende Ulftenaren. "Ik had de naam een luie spits te zijn, maar wel eentje die doelpunten kon maken", zegt Frericks. Na een tijdje in de zaal te hebben gevoetbald benaderde Gendringen Frericks met de vraag of hij daar een jaartje in het eerste elftal wilde gaan voetballen om het toen piepjonge elftal onder leiding van Jos Heutink op sleeptouw te nemen. "Door een zware blessure kwam daar weinig van terecht", vertelt Frericks, "maar ik bleef aan Gendringen verbonden en heb daar toen 2 seizoenen het 2e elftal getraind. Daarna ben ik als trainer teruggegaan naar SDOUC en heb vier seizoen de A1 voor mijn rekening genomen. In die periode haalde ik ook mijn UEFA C."

Na de vier seizoenen bij SDOUC vervolgde hij zijn trainersloopbaan bij het 2e elftal van D.Z.S.V. "Uiteindelijk had ik ook wel een keer de behoefte om ergens als hoofdtrainer aan de slag te gaan. V.v. M.E.C. kwam op mijn pad en daar ben ik drie jaar als hoofdtrainer actief geweest". Drie seizoenen lang loods Frericks de ploeg uit Miste naar het linkerrijtje om vervolgens aan de slag te gaan bij Ajax Breedenbroek.

"Bij Ajax Breedenbroek kreeg ik de opdracht om de vele jeugdige spelers in te passen in het eerste elftal. Uiteindelijk zijn we met die ploeg naar de 4e klasse gepromoveerd. Het gebeurde echter vooral op papier omdat we op dat moment de 2e plaats bezetten, kwamen we voor promotie in aanmerking. De coronamaatregel zorgde ervoor dat er van een echt promotiefeest geen sprake kon zijn. Begrijpelijk maar erg jammer." Een prachtige competitie in de 4e klasse lag in het verschiet. "Er stonden geweldige derby's op het programma maar opnieuw gooide de coronamaatregelen roet in het eten. Doodzonde dat die wedstrijden uiteindelijk niet door konden gaan, helaas maar het is niet anders", aldus Frericks.

Na 5 seizoenen zijn zowel Frericks als Ajax-B het erover eens dat het tijd is voor een nieuwe uitdaging. Mark Schepers polste mij vervolgens voor deze functie bij Spcl. Silvolde. “Mijn doel is om te proberen met Silvolde 2 op een zo hoog mogelijk niveau te gaan spelen en zo uiteindelijk jongens klaar te stomen voor het eerste elftal. Het tweede elftal heeft momenteel een ideale mix van jonge en ervaren spelers. Er lopen een paar oudgediende rond die ik echt niet meer hoef uit te leggen hoe ze moeten voetballen en hoop dat ze hun brok ervaring willen gaan overbrengen. Met hen en de jonge jongens ga ik graag aan de slag om te proberen deze doelen te halen. En eigenlijk heb ik daar nu al vreselijk veel zin in. Als het aan mij ligt zou ik daar het liefst morgen al mee willen beginnen," besluit Frericks zijn verhaal.

We wensen Edwin een prettige en sportieve tijd toe op sportpark de Munsterman. Laten we met z'n allen hopen dat we in augustus de voorbereiding voor het nieuwe seizoen weer gewoon kunnen opstarten. Dit keer met een popelende Edwin Frericks aan het roer van Silvolde 2.

Lees meer over:
algemeen trainers tweede elftal