In de prijzen bij Sportverkiezing Oude IJsselstreek

12 mei 2023 16:00

Willem Epping

De gemeente Oude IJsselstreek organiseert jaarlijks de sportverkiezing om de vele prestaties die geleverd zijn door sporters uit onze gemeente of sporters die actief zijn binnen sportverenigingen in Oude IJsselstreek in een welverdiend zonnetje te zetten. “Complimenten voor de verenigingen, ze hebben het allemaal geweldig georganiseerd om inwoners ook in de lastige corona periode toch de mogelijkheid te geven om te kunnen sporten. Het is belangrijk dat sporten en bewegen voor iedereen toegankelijk is, want daardoor voel je je fitter en energieker en ontmoet je andere mensen. En natuurlijk willen we met deze sportverkiezing graag terugkijken op de bijzondere prestaties die zijn geleverd”, aldus Ria Ankersmit, wethouder sport.

We hadden twee genomineerden die meedongen voor de verkiezing: Marco Olthuis, doelman van Silvolde 1, in de categorie Sportman en de samenwerkende jeugdafdeling van Sc Silvolde en vv Terborg voor de promotieprijs.

Donderdag 11 mei werden tijdens een feestelijke bijeenkomst in de DRU de winnaars bekend gemaakt. Dit jaar was de competitie ijzersterk, en verdient elke genomineerde om te winnen. We zijn dan ook bijzonder verheugd dat onze twee genomineerden zijn uitverkoren en hun prestaties de erkenning krijgen die zij verdienen.

Marco.jpg

Marco met de bokaal naast de andere genomineerden Koen Bouwman (de broer van Koen op de foto, omdat Koen in de Giro de bergen aan het beklimmen is), Jamie Overbeek en de winnaar van vorig jaar Thomas Damman (triathlon)

Marco Olthuis wordt sinds jaar en dag gezien als de beste doelman in het amateurvoetbal in de Achterhoek. Hij verdedigt inmiddels 18 jaar met succes het doel van Silvolde 1. Hij stapte vanuit de jeugdopleiding op 16-jarige leeftijd in bij de hoofdmacht, destijds spelend in de 4e klasse. Hij heeft een grote bijdrage geleverd aan de opgang naar de 4e divisie. Dat is het hoogste niveau in de regio, waar de club alweer acht jaar speelt. Marco is al jarenlang aanvoerder en daarmee beeldbepalend voor de voetbalclub. Marco werd door de inwoners van de gemeente als Sportman van het Jaar 2023 gekozen boven Koen Bouwman, professioneel wielrenner o.a. bekend van successen in de Giro en Jamie Overbeek, aanstormend wereldtalent in het kitesurfen. Een bijzondere prestatie en erkenning van binnen en buiten de vereniging voor deze sympathieke sportman.

jeugd.jpg

De boegbeelden van onze jeugdafdeling Leonie van Beek, Roel van Holen en Chareld ter Horst, met daarachter de winnaar van vorig jaar namens KrampRun

In onze gemeente zijn veel initiatieven die een zeer waardevolle bijdrage leveren aan de promotie van sporten. Daarom reikt de gemeente jaarlijks aan het meest bijzondere initiatief de sportpromotieprijs uit. De winnaar van de sportpromotieprijs ontvangt een geldbedrag van € 1.000. Deze bijzondere prijs wordt gekozen door een professionele jury, in tegenstelling tot de andere prijzen die gekozen worden door de inwoners. Ook in deze categorie, een sterke competitie met MVVA (Meiden en Vrouwen Voetbal Achterhoek), Kanopolo Het Anker, en Stichting Wilco Giesen voor stimulering van sporters met een beperking. Onze samenwerkende jeugdafdeling werd verkozen, omdat deze een mooi en inspirerend voorbeeld voor anderen is, en een fundament voor de toekomst van het voetbal in Silvolde en Terborg. Het juryrapport spreekt voor zich:

• Al in het seizoen 2017/18 tekende zich de eerste samenwerkingsvorm in het jeugdvoetbal Terborg/Silvolde zich af. Na deze succesvolle proef werd de samenwerking uitgebouwd tot alle leeftijdsgroepen vanaf 2019/20. Belangrijk streven was om de continuïteit van beide verenigingen te vergroten, een volwassen gezamenlijke jeugdafdeling op te zetten, spelers op hun eigen niveau te laten spelen, spelvreugde voorop te laten staan en elkaars kwaliteiten op organisatie, bestuurlijk en voetbaltechnisch gebied te benutten.

• Het jeugdvoetbal Terborg/Silvolde is binnen de gemeentegrenzen op de kaart gezet door een vergaande samenwerking op te richten. Daarom mag dit initiatief gehonoreerd worden voor haar pionierswerk. Sinds de oprichting kunnen meer jongens en meisjes op hun eigen niveau en vooral met veel plezier sporten en zich ontwikkelen.

• Met veel enthousiaste voetballers, opgeleide trainers en de onschatbare hulp van vele vrijwilligers is er sprake van een volwaardig en gerespecteerd initiatief bij het jeugdvoetbal.

• Deze samenwerking is een heel mooi voorbeeld voor andere verenigingen waarbij is aangetoond dat sentimenten verdwijnen zodra de bal rolt. Hiermee is een mooi fundament gelegd voor de toekomst van het voetbal in Silvolde en Terborg.

Chareld ter Horst, Roel van Holen en Leonie van Beek namen de promotieprijs namens de jeugdafdeling in ontvangst.

Wij feliciteren Marco en de jeugdafdeling voor hun niet aflatende inzet en bijzondere bijdragen en prestaties, en ook de andere winnaars en genomineerden.

allemaal.jpg
Alle winnaars en genomineerden