Da’s toch ook een mooie ontwikkeling

10 januari 2023 21:30

Sander Gries

Vanuit de werkgroep Communicatie zijn we op pad gestuurd met twee opdrachten: hoe gaat de communicatie verlopen bij de nieuw te vormen club en hoe communiceren we met alle betrokkenen over de stand van zaken over de samenwerking tussen v.v. Terborg en Spcl. Silvolde. Omdat laatste goed te kunnen doen heeft de werkgroep een aantal vragen gesteld aan diverse geledingen bij beide verenigingen.

Wat weten ze al over de samenwerking? Hoe weten ze dit? Kennen ze de reden en de plannen? Hoe zou de toekomst eruit kunnen zien? Met dit soort vragen kwamen we ook terecht bij Joey Kuijer en Chareld ter Horst. Dit duo, Joey met een Terborg verleden en Chareld met een Silvolde verleden, werkt nu zeer succesvol samen bij de JO13. Dit doen ze samen met Roel van Holen en Leonie van Beek.

Wat weten jullie van de plannen over de samenwerking en hoe weten jullie dit?

Chareld: “Ik weet dat we in de toekomst naar één vereniging gaan met één naam. En met misschien wel een nieuwe accommodatie, maar in ieder geval op één plek samen voetballen. Dit weet ik omdat ik in het bestuur zit van Spcl. Silvolde en in een werkgroep ter voorbereiding op deze samenwerking.” Joey: “Beetje hetzelfde verhaal wel. Ik zit niet in een bestuur maar wel in de werkgroep voetbaltechnische zaken. In het seizoen’24-’25 zou de nieuwe vereniging er dan moeten zijn. Vanuit de werkgroep weet ik het een en ander en ik spreek Chareld natuurlijk veel en dan krijg ik best veel mee.”

Vanuit welke reden wordt gekozen voor deze samenwerking?

“Teruglopend ledenaantal, vergrijzing, ruimer sportaanbod dan vroeger en keuze voor individuele sporten boven teamsport. Wil je iedereen op zijn eigen niveau laten spelen in voltallige teams dan moet je echt wel gaan/blijven samenwerken.”

Hoe verloopt dat nu bij de jeugd?”

“Neem bijvoorbeeld de JO11-1, dit team speelt nu in de hoofklasse. Dat kan alleen omdat we samenwerken. Ook de JO13-1 gaat straks naar dat niveau. Zonder samenwerking krijgt geen van beide verenigingen dit nog voor elkaar. Je wilt bereiken dat iedereen op zijn of haar niveau kan spelen. Dat is ons gezamenlijke belang.

Wat zie je straks als toegevoegde waarde?

“Dat we bij de jeugd één locatie gaan krijgen. Nu pendel je steeds heen en weer en mis je de sfeer van ‘samen’, het echte clubgevoel. Op één locatie zie en spreek je elkaar veel meer en je kunt sneller overleggen. Voor het invullen van vrijwilligers taken is het spelen op één locatie ook een groot voordeel. Nu moet je bijvoorbeeld nog twee kantines bemensen.

De jeugd denkt al niet meer na over voetballen in Silvolde of Terborg. Voor hen is het al één club. Ook het organiseren van één senioren selectie team is van belang. Zaterdag-, zondag-, of weekend-voetbal maakt ons niet zoveel uit, als we maar naar één eerste elftal toegaan. Bij één selectie is er ook maar één belang en dat geeft rust binnen de gehele vereniging. Als de nieuwe vereniging straks goed op de rit staat wordt je vanzelf aantrekkelijker voor nieuwe leden en vrijwilligers.

Wat zou de nieuw te vormen vereniging bijzonder kunnen maken?

“Dat we naast het gewone voetbal ook activiteiten als walking football maar zeker ook zaalvoetbal gaan aanbieden. We worden wel wat groter maar ook weer niet zo megagroot als bijvoorbeeld D.Z.C.’68. Hierdoor blijven we toch wat meer een familiaire club. Ik ken nu vrijwel alle jeugdspelers, ken de ouders en weet of ze links of rechts zijn. Dat vind ik enorm belangrijk. Bij een te grote club is dit toch moeilijker.”

Waar zou je straks trots op zijn bij de nieuwe club?

“Wanneer er straks een goede club staat met een goed beleid en een goede sfeer op één accommodatie. Dat iedereen nog maar in één gezamenlijk belang denkt. Dat de senioren wat betekenen voor de jeugd en andersom. Maar trots ben ik nu ook al als ik de hele jeugdafdeling in de nieuwe tenues zie spelen. Dat ze bij de jeugd al helemaal niet meer bezig zijn met Silvolde of Terborg. Je ziet dat jongens ook buiten het voetbal samen afspreken om bijvoorbeeld te gaan zwemmen. Da’s toch ook een mooie ontwikkeling.”

Willen jullie op de hoogte blijven van de plannen en op welke manier?

“Uiteraard willen we op de hoogte blijven maar dat zijn we al omdat we in een werkgroep zitten. Een nieuwsbrief zou een goed idee zijn. Met daarin niet alleen informatie maar ook leuke dingen zoals interviews met jeugdspelers bijvoorbeeld.”

Lees meer over:
samenwerking