De man die de prachtige historie van Spcl Silvolde vastlegde

1 januari 2024 15:30

De man die Spcl. Silvolde mede op de kaart zette

Na lang graven of beter gezegd heel lang scrollen komen we uit op zondag 15 maart 2009. De Silvoldenaren stappen op de fiets richtingrondank.jpg Varsseveld. Silvolde speelt daar een prima wedstrijd, mist kans op kans en zoals de voetbalwet dan zegt 'als je hem zelf niet maakt krijg je hem tegen.' Zo ook deze zondagmiddag. Silvolde verliest met 1-0 van Varsseveld.

Was dit nou zo'n bijzondere wedstrijd? Nee niet echt. Het was wel de langst geleden gespeelde, op beeld vastgelegde wedstrijd, van Silvolde 1 die we konden terugvinden. Een wedstrijd waarvan een videoverslag was gemaakt door niemand minder dan Ron Berendsen. (zie hier het het verslag https://bit.ly/3TKvg8Q). Niemand kon toen bevroeden dat er nog vele wedstrijdverslagen en reportages zouden volgen.

Zoals bij zovelen begon ook bij Ron het avontuur bij Spcl. Silvolde als ouder. Tijdens een wedstrijd van zijn zoon Luuk nam hij de videocamera ter hand. Dit bereikte destijds ook Marco Kraan. En eenmaal gevangen in de tentakles van Marco Kraan was er voor Ron Berendsen geen ontkomen meer aan. Of Ron ook niet even de wedstrijd van Silvolde 1 wilde filmen. Het leek Ron wel leuk ook dat een keer te proberen. De rest is 'history'.

De in die tijd gerenommeerde website van Spcl. Silvolde krijgt een enorme boost. De wedstrijdverslagen en later de interviews en andere reportages tilden de website van Spcl. Silvolde destijds naar grote hoogte. Als waren het de Drie Musketiers gingen Marco Kraan (fotograaf), Henny Tönis (verslaggever) en Ron Berendsen (videograaf) zondag na zondag op pad om de verrichtingen van Silvolde 1 vast te leggen. Daarbij vielen ze wel met de neus in de boter. Talrijke prachtige sportieve successen van Silvolde 1 volgden elkaar in rap tempo op. Van dichtbij maakten ze de opmars van Silvolde van de 2e klasse tot aan de hoofdklasse mee. Mede dankzij Ron kunnen we op een verdwaalde regenachtige zondagmiddag nog nagenieten van al die prachtige succes die Silvolde mocht behalen.

Niet alleen Spcl. Silvolde ontwikkelde zich. Ook Ron groeide steeds verder door naar een niveau waar ze zelfs bij Studio Sport nog trots op zouden zijn. Nieuwere camera's dus betere beeldkwaliteit, een greenscreen als achtergrond, prachtige reportages en steeds fraaier wordende samenvattingen waren het gevolg.

Alweer enige tijd geleden gaf Ron te kennen het langzaam aan wel mooi te vinden. Meer dan tien jaar lang samenvattingen maken. Exacte getallen zijn moeilijk te geven. Want volgens Ron maakte hij de eerste samenvatting al ergens in 2008. Maar gingen die beelden door de jaren heen helaas verloren. Het zullen meer dan 300 wedstrijden zijn geweest en ruim 450 uur aan beeldmateriaal die door Ron werden gemaakt.

Als dank een eerbetoon hebben we een aantal hoogte punten voor jullie op een rij gezet. Kijk en geniet!!

Promotiewedstrijd in Groesbeek voor een plek in de 2e klasse (de verlenging)
Silvolde - Leones 1-6-09 de verlenging

Finale nacompetitie in Apeldoorn voor een plek in de 1e klasse
Silvolde - Albatross 1-9-10 de verlenging

Finale nacompetitie op de Munsterman voor een plek in de 1e klasse.
Silvolde - PH Almelo 3-6-2012 de finale

Finale nacompetie op de Munsterman voor een plek in de hoofdklasse
Silvolde - N.E.C. (am) 07-06-2015

Ron bedankt!!