Onweer

Onweer.jpg

Richtlijn hoe te handelen bij naderend onweer

Dat onweer gevaar met zich brengt, is een ieder bekend. De risico's worden nogal eens onderschat, wat soms aanleiding geeft tot risicovol gedrag. Jaarlijks worden in Nederland mensen dodelijk door de bliksem getroffen. Waren het vroeger vooral werkers op het land en deelnemers aan het niet gemotoriseerde verkeer die het slachtoffer werden van een blikseminslag, tegenwoordig zijn het vooral de buitensporters die getroffen worden, zoals voetballers, hockeyers, golfers, en recreanten, zoals kampeerders en amateurvissers. De kans een blikseminslag te overleven is circa 70%, mits het slachtoffer tijdig en juist wordt behandeld.

Met z’n allen zijn we verantwoordelijk voor datgene wat zich op ons sportpark afspeelt. De KNVB geeft het volgende aan:

Wat zijn de regels bij naderend onweer?

Bij naderend onweer handelt de scheidsrechter als volgt:

• Wanneer vooraf bekend is dat er onweer kan komen, dient hij beide assistent-scheidsrechters te vragen alert te zijn op eventuele onweersontwikkeling.
  • Onweer wordt gevaarlijk voor spelers, toeschouwers enzovoort als de tijd die verloopt tussen het zien van de bliksemflits en de daaropvolgende donder minder is dan tien seconden. Dit betekent dan dat het onweer zich globaal op drie kilometer afstand bevindt. Aangezien onweer zich snel kan verplaatsen, is het dan tijd maatregelen te treffen.

Het bovenstaande is een vuistregel die niet altijd opgaat. Onweer kan zich soms plotseling aankondigen, al gaat er meestal wel een dreigende weersontwikkeling aan vooraf. Wees blijvend alert op dergelijke ontwikkelingen.

• Is het tijdsverschil tussen het zien van de bliksem en het horen van de donder minder dan tien seconden, dan moet de wedstrijd onmiddellijk worden onderbroken.
  • Spelers, scheidsrechter en assistent-scheidsrechters trekken zich dan terug in de kleedgebouwen.
  • De scheidsrechter meldt de reden van de (tijdelijke) onderbreking van de wedstrijd aan de beide aanvoerders. Vervolgens moet het bestuur van de ontvangende vereniging, via de geluidsinstallatie, de toeschouwers verzoeken een schuilplaats in de gebouwen, auto’s of bussen te zoeken. Ook een overdekte tribune biedt een redelijke bescherming.

De wedstrijd kan ten hoogste dertig minuten worden onderbroken. Daarna volgt definitief staken van de wedstrijd. Eerder definitief staken is ook mogelijk, als bijvoorbeeld door enorme neerslag het veld onbespeelbaar is geworden. Het definitief staken binnen dertig minuten moet echter altijd een uitzondering zijn.

Het bestuur wil hier graag voor trainingen en jeugdwedstrijden die door eigen (jeugd)leden geleid worden het volgende toevoegen:

1. Hou de lucht in de gaten bij dreigend slecht weer!

2. Bij naderend onweer, gerommel & donder en zwarte wolken, verlaat het (trainings-)veld direct (het is nog wel eventjes lopen ….) en ga naar binnen.

3. Laat de spelers ook niet vertrekken naar huis, terwijl het nog onweert of het onweer nog nabij is.

4. Overleg met medetrainers / -leiders of het verantwoord is om trainingen wel of niet te hervatten! Doe allemaal hetzelfde.

Bovenstaande zijn vuistregels, gebruik ze in combinatie met gezond verstand.