Info

Vrijwilligers zijn het meest waardevolle bezit van onze vereniging. Op deze pagina vind je nadere informatie over ons:
  • vrijwilligers beleidsplan,
  • infogids,
  • functieomschrijvingen

Vrijwilligersbeleidsplan “Oog voor vrijwilligers”

Het beleidsplan bouwt voort op eerdere plannen en beoogt een verdere professionalisering van ons vrijwilligersbeleid om het voetbalplezier bij Sportclub Silvolde voor komende generaties te kunnen borgen.

Werken met vrijwilligers vraagt aandacht en inspanning. In een tijd waarin aan veel vanzelfsprekendheden een einde komt, zoals levenslange binding aan een organisatie en altijd voldoende beschikbare vrijwilligers, is het voor Sportclub Silvolde van groot belang om een goed beleid te ontwikkelen en uit te voeren. Met de juiste aanpak beogen we ook de werving en binding van vrijwilligers te verbeteren.

Het vrijwilligersbeleid heeft als doel op een meer bewuste, gestructureerde en transparante manier aandacht te geven aan de mensen die het werk doen binnen de vereniging. Vrijwilligers zijn onmisbaar voor onze vereniging, zij zijn immers ‘het menselijk kapitaal’. Elke vrijwilliger moet zich betrokken voelen en de gewenste waardering krijgen. Een succesvol vrijwilligersbeleid dient door de gehele club breed gedragen te worden. Het vastleggen van het vrijwilligersbeleid is noodzakelijk om helderheid te creëren omtrent het vrijwilligerswerk binnen Sportclub Silvolde.

Middels inzet, passie en liefde voor het voetbal streeft Sportclub Silvolde naar een optimale samenwerking tussen vrijwilligers en leden, met als doel een ieder die dat wil zorgeloos, ongedwongen, tegen geringe kosten en met veel plezier te kunnen laten voetballen. Om dit te realiseren wordt er al sinds de oprichting op 1 mei 1915 voornamelijk gebruik gemaakt van vrijwilligers.

Het vrijwilligersbeleid is met grote aandacht opgesteld. Niet alles kan voorzien worden. Jaarlijks zal het bestuur bekijken of aanpassing van het beleid nodig is.

Heeft u suggesties om het vrijwilligersbeleid te verbeteren, neem dan graag contact op met het bestuur. Alle goede suggesties zijn welkom!

Oog voor vrijwilligers

Infogids Vrijwilligers

De onderstaande brochure is geschreven samen met vv Terborg en focust zich op voetbaltechnische vrijwilligerstaken. Ouders van jeugdleden zijn een belangrijke doelgroep.

Infogidsvrijwilligers

Functieomschrijvingen

Functie en taakomschrijvingen zijn belangrijk voor werving en behoud van vrijwilligers. Een taakomschrijving vergroot de duidelijkheid en maakt de vereniging beter bestuurbaar. Het is duidelijk wie precies wat doet en wie verantwoordelijk is voor bepaalde zaken. Voor vrijwilligersbeleid is het belangrijk dat op schrift staat welke taakgebieden en welke taken bij een functie behoren. Op basis hiervan kan de vereniging gericht werven.

Het functieboek is gebaseerd op het document "Taak- en functieomschrijvingen" van de KNVB (maart 2010), en aangepast aan de situatie bij Sportclub Silvolde. De beschrijvingen zijn redelijk standaard. Natuurlijk willen we in goed overleg bekijken of we de taakomschrijving zodanig kunnen aanpassen zodat deze beter aansluit bij de wensen en mogelijkheden van de individuele (aspirant) vrijwilliger.

Dit functieboek is bedoeld een levend document te zijn. Aanvullingen en / of wijzigingen graag doorgeven aan de opsteller / beheerder (Secretaris Sportclub Silvolde, [email protected]) van dit functieboek.

Functieboek