Soorten

Soorten lidmaatschap en relaties

Sportclub Silvolde onderscheidt verschillende soorten lidmaatschap en relaties, met elk andere voorwaarden, rechten en plichten. Hieronder de mogelijkheden.

• Bondslid
    • Spelend
    • Niet-spelend
  • Verenigingslid
    • Rustend
    • Veteraan
    • Vrijwilliger regulier
  • Relatie
    • Donateur / Club van 30
    • Sponsor
    • Seizoenkaarthouder
    • Vrijwilliger invaller
    • Leverancier

Bondslid - spelend

Diegenen die bij Sportclub Silvolde voetballen in KNVB competitieverband:

• Betalen contributie voor spelend lid (hoogte is afhankelijk van leeftijd en soort voetbal)
  • Zijn verzekerd via de KNVB
  • Zijn bevoegd om een officiële functie te bekleden
  • Hebben stemrecht op Algemene Ledenvergadering Sportclub Silvolde
  • Hebben toegang tot thuiswedstrijden van Silvolde 1 op vertoon van ledenpas

Bondslid - niet spelend

Diegenen die lid van Sportclub Silvolde zijn, geen KNVB wedstrijden willen spelen, maar wel een officiële functie binnen de vereniging bekleden, of de vereniging extern representeren:

Voorbeelden van ‘officiële functies’ zijn: scheidsrechter, grensrechter, leider/trainer, bestuurslid, gastheer/vrouw, wedstrijdsecretariaat, ledenadministratie, medische staf, consul, degenen met machtiging om een wedstrijdformulier in te vullen, commissielid. Voorbeelden van externe representatie zijn beheerder of coördinator accommodatie (overleg met gemeente), beheerder of coördinator clubhuis (overleg met leveranciers), coördinator vrijwilligers (contacten met potentieel nieuwe vrijwilligers). De KNVB hanteert de regel dat deze mensen Bondslid dienen te zijn.

• Betalen contributie voor niet-spelend lid. Hoeveel is de contributie, en wordt deze kwijtgescholden bij het uitoefenen van een officiële functie?
  • Voor aantoonbaar aanzienlijke inspanning (typisch meer dan 52 uur per jaar) betaalt Sportclub Silvolde de KNVB contributie voor deze leden.
  • Zijn verzekerd via de KNVB.
  • Zijn bevoegd om een officiële functie te bekleden.
  • Hebben stemrecht op Algemene Ledenvergadering Sportclub Silvolde.
  • Hebben toegang tot thuiswedstrijden van Silvolde 1 op vertoon van ledenpas.

Verenigingslid

Diegenen die lid van Sportclub  Silvolde zijn, maar niet in KNVB verband voetballen, en geen officiële wedstrijd-gerelateerde functie vervullen, en de vereniging niet extern representeren.

Voorbeelden van verenigingsleden zijn: rustende leden, veteranen (die een onderling trainen en spelen buiten de KNVB), en reguliere vrijwilligers, medewerker onderhoud accommodatie en medewerker clubhuis (maar niet de coördinatoren die de vereniging extern representeren; deze dienen bondslid te zijn).

• Betalen contributie voor verenigingslid.
    • Veteranen:
    • Rustende leden:
    • Reguliere vrijwilligers: betalen hoeveel?
  • Voor aantoonbaar aanzienlijke inspanning (typisch meer dan 52 uur per jaar) is geen contributie afdracht aan Sportclub Silvolde nodig.
  • Ereleden en leden van verdienste zijn vrijgesteld van betalingsverplichtingen contributie en hebben gratis toegang bij thuiswedstrijden Silvolde 1
  • Zijn niet aangemeld bij de KNVB, dus niet verzekerd via de KNVB.
  • Zijn verzekerd via Sportclub Silvolde.
  • Zijn niet bevoegd om een ‘officiële functie’ te bekleden, of de vereniging extern te representeren.
  • Hebben stemrecht op Algemene Ledenvergadering Sportclub Silvolde.
  • Hebben toegang tot thuiswedstrijden van Silvolde 1 op vertoon van ledenpas.

Relatie

A. Diegenen die de vereniging financieel willen ondersteunen en/of de wedstrijden van Silvolde 1 willen bezoeken, maar geen lidmaatschap ambiëren:

Voorbeelden van financieel steunende relaties zijn: donateurs, ‘vriendenclub’, seizoenkaarthouders.

• Betalen bijdrage donateurs, ‘vriendenclub’, seizoenkaarthouder, of sponsor.
  • Ontvangen seizoenkaart.
  • Zijn geen lid en hebben dus geen stemrecht op Algemene Ledenvergadering Sportclub Silvolde.
  • Hebben toegang tot competitiewedstrijden Silvolde 1 op vertoon van pas.

B. Diegenen die af en toe hand- en spandiensten binnen de vereniging verrichten zonder verdere rechten:

Voorbeelden zijn: invaller voor vrijwilligersdiensten, of ondersteuner van een sporadische activiteit.

• Betalen geen contributie, ontvangen dus geen kaart of pas waarmee toegang tot thuiswedstrijden van Silvolde 1 verkregen kan worden.
  • Kunnen wel aanspraak maken op collectieve ongevallenverzekering (via de gemeente Oude IJsselstreek), indien de activiteit gerelateerd is aan Sportclub Silvolde.
  • Leveranciers

Toelichting

Vrijstelling van contributie voor reguliere vrijwilligers wordt per seizoen beoordeeld. Aan het eind van een lopend seizoen wordt bekeken wie in aanmerking komen voor restitutie over het afgelopen seizoen of vrijstelling volgend seizoen. Hiertoe wordt door de ‘coördinatoren’ i.s.m. de vrijwilliger in Sportlink bijgehouden welk vrijwilligerswerk wordt verricht en voor hoeveel uren.

Bestuur Sportclub Silvolde, mei 2021