Silvolde 2 laat Spero in tweede helft ontsnappen

De Pas 3
6662BK
ELST GLD

Zondag 26 september 2021 mocht Silvolde 2 eindelijk weer de wei in, competitie spelen daar waar het vorig seizoen slechts twee wedstrijden mocht afwerken. De uitwedstrijd tegen Spero 2 uit Elst (Gld) stond op het programma. Het oudste document waarin de naam van Elst wordt vermeld stamt uit 726. Hierin wordt de plaats Heliste genoemd. Algemeen wordt ervan uitgegaan dat deze naam van het Germaanse alhistja komt wat "heidens heiligdom" betekende of een afleiding is van alha, wat als "woonplaats" kan worden omschreven. De naam Heliste raakte verbasterd tot onder meer Elistha en uiteindelijk Elst.

In de eerste helft werd Silvolde 2 afgetroefd op felheid door de gastheren. Enkele stevige overtredingen op ons resulteerde na 14 minuten in een behoorlijke enkelblessure voor Jordy de Bree; zijn vervanger was Kevin Ikink. In de tussentijd had Spero al een drietal kansen gehad en was een afstandsschot van Alexander Tempels het enige wapenfeit van Silvolde. Cas Bongers had nog de beste kans in de 26e minuut; een vrije kopkans midden voor de goal wist hij over het doel te mikken, gevolgd door een kleinere kopkans van Jaël Krosse. In de 40e minuut ging het behoorlijk mis tijdens ons eigen balbezit in de achterste linie; de spits van Spero loerde op deze fout, kon vervolgens na balverovering alleen op onze keeper Stan ten Vaarwerk af, die hij omspeelde en de 1-0 aantekende. Dit was ook de ruststand.

In de rust werden de puntjes op de i gezet, een wat veranderde speelwijze had tot gevolg dat Silvolde direct na rust al de gelijkmaker kon aantekenen, een doorkopbal van Jaël Krosse zette Alexander Tempels alleen voor de keeper, hij schoof de bal beheerst laag in de vrije linkerhoek: 1-1. Silvolde kwam dus gelukkig agressiever uit de kleedkamer, het koppel Jaël en Alexander deed na een uur dezelfde exercitie, de lage voorzet van Jaël werd door Alexander binnen getikt: 1-2. Na de voorsprong hadden we de indruk dat Spero geen vuist meer kon maken, zij kregen ook vrijwel geen kansen meer. Tot een kwartier voor tijd: op onze rechter kant gaven we de linksbuiten een schietkans die door Stan nog wel tegengehouden kon worden; de gepareerde bal kwam voor de voeten van de inlopende rechtsbuiten, die simpel de 2-2 maakte.

In de laatste vijf minuten hadden we nog enkele dotten van kansen: Cas een kopkans uit een corner, een vrije trap recht voor de goal van Jaël, die vervolgens daarna ook nog alleen op de keeper kon een paar seconden voor het einde van de wedstrijd. Conclusie: een mindere eerste helft en een tweede helft waar winst mogelijk was, maar overall een gelijkspel waar Spero ook wel recht op had.

In de derde helft toonde Spero zich een gulle gastheer en zullen we hen met open armen op de Munsterman ontvangen in de terugwedstrijd. Tot dan.

Opstelling: Stan ten Vaarwerk, Alwin Huls, Kay Thuis (81e min.Teun Alberts), Martijn Pastoor, Jelmer Fokkink, Chiel Huijink, Cas Bongers, Jordy de Bree (20e min. Kevin Ikink), Alexander Tempels, Dion Teloh (65e min. Swen te Kaat) en Jaël Krosse