Klinkende zege in Nijmegen

6525DX
NIJMEGEN

door Marcel van Berkum

In de wedstrijd tegen sv Orion begon de Silvoldse hoofdmacht in een verrassende opstelling. Er waren blessures en een schorsing. Bovendien besloot de technische staf de spelers, die terugkwamen van vakantie en niet hadden getraind op de bank te laten beginnen. Zo kregen de jongeren Jelmer Fokkink en Kay Thuis een basisplaats. Cem Köse nam de spitspositie in. Orion begon gedreven aan het duel en wilde direct het verschil maken. Silvolde was in het eerste half uur zoekende. Orion kreeg kansen, maar keeper Marco Olthuis blonk uit. Langzaam maar zeker speelde Silvolde zich uit de greep van de thuisploeg. Het resulteerde zowaar in een doelpunt van rechtsback Jelmer, maar helaas was buitenspel geconstateerd door scheidsrechter Van Hoof. Er kwamen meer kansen voor de Silvoldenaren en een schot van Tolgahan Yayla werd ternauwernood gekeerd door de Orion keeper, oud-Silvoldenaar Michiel Kok. In de veertigste minuut kwam Silvolde toch op voorsprong door Cem Köse, die na een pass van Max Tamboer alleen voor keeper Kok koel afrondde.

In de tweede helft kwam Wout Blasman voor Jelmer Fokkink in het veld. Silvolde ging door waar het in de eerste helft was geëindigd. In de 60ste minuut nam Brian Smit een vrije trap net buiten de zestien en zijn fluwelen traptechniek betaalde zich uit. De bal passeerde de muur en keeper Kok: 0-2. Even later kwam de thuisploeg met tien man te spelen na een rode kaart. Chiel Terhorst verving Brian Smit en Joris Bieleveld Kay Thuis. Dion Teloh kwam in het veld voor Mike Severs. Met 11 tegen 10 kreeg Silvolde legio kansen op meer. Volgens de Twitterdienst was het prijsschieten, maar de prijs bleef uit tot de laatste minuut. Wout Blasman scoorde 0-3 na een combinatie met Dion. Eindstand 0-3. Een klinkende overwinning op een ploeg, die hoger op de ranglijst stond. Nu niet meer. Het werd een uitbundige terugreis. "We kunnen nu naar boven kijken", zei een tevreden hoofdtrainer Stéven Verheijen in een reactie.

Orion maakte een uitgebreid videoverslag.

Woensdagavond speelt Silvolde 1 thuis tegen rksv Nuenen vanaf 20:15 uur.

Opstelling Silvolde:
Marco Olthuis, Tolgahan Yayla, Pim Olthuis, Gijs Hakvoort, Jelmer Fokkink (46'Wout Blasman), Kay Thuis (61'Joris Bieleveldt), Max Tamboer, Brian Smit (61'Chiel Terhorst), Cem Köse, Mike Severs (82'Dion Teloh).