JO13-2 op stoom

7103AV
WINTERSWIJK

(door Tom Streefkerk)

Zaterdag moesten we al in de vroege ochtend aantreden tegen de koploper. De wekkertjes gingen vroeg, toen Luite en ik vertrokken uit Ulft moest de markt nog opgebouwd worden. Het tijdstip deerde onze toppers niet, slechts drie spelers hadden moeite om even de auto uit te komen.

In Winterswijk was het even zoeken naar het juiste veld, we hadden er zelfs een plattegrond voor gekregen, maar het was voor iedereen onduidelijk dat je echt het terrein af moest om op een ander terrein te voetballen. De warming-up was dus al redelijk op weg toen we eindelijk bij het veld kwamen. Klokslag half negen stond bijna iedereen klaar om de wedstrijd aan te vangen, helaas was onze vlagger de weg kwijt. Hij heeft ieder veld gezien, maar zag ons niet. Na een korte invalbeurt van Tolga kwam hij in looppas aangesneld om zijn taak te verrichten.

Tolga en ik hebben de eerste helft vermoedelijk de gehele tijd met open mond van verbazing staan kijken naar de verrichtingen van ons team. Oscar had al een flink aantal weken last van zijn hak, maar vandaag had hij het op de heupen. Iedere loopactie van hem zorgde voor gevaar. Ook Siem speelde een ijzersterke wedstrijd, hij veroverde vrijwel elke bal en zorgde voor een voortdurende aanvoer op ons loopwonder Oscar.

Er werd zelfs gekozen voor een variant bij de hoekschoppen. Een langzaam balletje op Gijs aan de rand van het strafschopgebied zorgde ervoor dat hij hard uit kon halen op het doel. De keeper had het er moeilijk mee, maar tikte de bal wel naast. Het team besloot het recept te herhalen, maar nu werd het doorzien en zorgde de corner voor minder dreiging.

De goal hing in de lucht, hij moest er alleen nog even in. Het voetbal was oogstrelend met mooie combinaties en voortdurend druk op de spelers van Winterswijk. Bij een mooie aanval zag Sven kans om de bal voor te geven op Natnael, hij schoot beheerst binnen. Niet lang daarna kon Oscar nog uithalen van een afstand, zijn schot was hard en geplaatst, maar door de grote afstand rolde de bal uiteindelijk tergend langzaam links binnen.

Een zeldzame aanval van Winterswijk in de eerste helft werd sterk uitverdedigd door Yehea. Hij liep een enorm gat dicht om de bal vervolgens tot corner te verwerken. Bij de corner wist Siem goed de bal te veroveren. Met een fantastisch 1-2’tje kwamen Siem en Liam de helft van Winterswijk op. Ze wisten de bal bij Sven te krijgen. Op zijn beurt zette hij Hidde vrij voor de keeper neer, die met een mooie actie de keeper uitspeelde en binnen schoot.

Niet lang daarna probeerde Oscar het weer een keertje. Zijn schot werd gestopt, maar de keeper kreeg de bal niet te pakken. Uit de rebound schoot Stan nipt over. Niet veel later nam Liam een corner van rechts, helaas kopte Onne net naast. Het regende kansen voor ons en de JO13-2 bleef gretig.

Kort voor rust kwam Winterswijk er twee keer gevaarlijk doorheen. Jorn moest in volle sprint achter zijn tegenstander aan en haalde met zijn loopactie al het gevaar uit de aanval van Winterwijk. Floortje moest niet lang daarna zelfs achter twee tegenstanders aan. Door zich goed te positioneren tussen de aanvaller met bal en die zonder wist ze ook deze aanval te neutraliseren.

Het laatste wapenfeit van de eerste helft was een mooie voorzet van Oscar op Liam. De keeper verwerkte de inzet van Liam tot corner. Uit deze corner probeerden Sven en Ryan binnen te schieten, maar was het uiteindelijk Oscar die scoorde vanaf rechts.

In de tweede helft liep Hidde goed door op een balletje terug van Winterswijk. Hij veroverde de bal en schoot op de lat. Kort daarna scoorde Liam de 0-5 alsnog.

Het is duidelijk dat wij veel gegeven hebben in de eerste helft, de vermoeidheid begon een beetje te tonen. Toch bleven de heren en dame van JO13-2 erop gebrand om deze wedstrijd een goed vervolg te geven, ondanks iets meer weerstand aan Winterswijkse zijde. Onne wist een corner van Winterswijk goed met het hoofd weg te werken.

Vervolgens kreeg onze nieuwe spits het na een eenzijdig wedstrijdje knijpen van Winterswijk even aan de stok met scheids en een paar spelers. Een waarschuwing van de bank werkte onvoldoende, dus na een nieuwe aanvaring moesten we hem eventjes laten afkoelen.

Het laatste kwart van de wedstrijd kwam met kansen over en weer. Wij kwamen een paar keer een-op-een bij de keeper, maar Winterswijk ging ook onzorgvuldig met hun kansen om. Oscar en Natnael hebben beide korte tijd achter elkaar de zijkant van het net getest. Ryan werd nog even hard tegen de grond gewerkt en kwam ongelukkig op de grond terecht, een vervelend einde van de wedstrijd voor deze harde werker.

De laatste kans was nog voor Winterswijk. Uit een vrije trap kon Hidde prachtig redden en kon de JO13-2 een welverdiende 0-5 mee naar huis nemen.