Achtervolger uit Elst afgeschud

Munstermanstraat 2
7064KA
SILVOLDE

Zaterdag 16 maart ontving Wisch 1 op de Munsterman Elistha uit Elst in de Overbetuwe. Elistha, een historische naam van Elst, bokst daar op tegen het veel grotere Spero. Het is, samen met Oranje Blauw uit Nijmegen en Leones uit Beneden Leeuwen, een concurrent in de race om het kampioenschap met vijf verliespunten meer en een wedstrijd minder dan Wisch.

De wedstrijd was in goede handen bij scheidsrechter Smith uit Doetinchem. In de beginfase speelt Wisch slordig en heeft Elistha de overhand. Ze zijn feller en gevaarlijker, en dwingen doelman Marco Olthuis enkele keren reddend op te treden. In de 25e minuut is het eerste wapenfeit van Wisch daar met een schot op de paal van Daan Tönissen. Kort daarna neemt Chiel Huijink op rechts een strakke voorzet aan, en schiet de bal onhoudbaar in de verre hoek: 0-1. Wisch komt nu beter in de wedstrijd. Vlak voor rust wordt Jael Krosse in het strafschopgebied gevloerd: bal op de stip en een vroege douche voor de speler uit Elst. Chiel Huijink, ondanks een uitglijder, laat de doelman kansloos: 0-2. Dat is ook de ruststand.

Na de thee, en met een man meer, bereidt Wisch een vloeiende aanval over rechts voor. Deze vindt zijn weg naar Nick Tönissen, die met binnenkantje voet de doelman passeert: 3-0. Wisch heerst nu op het veld. In de 77e minuut ketst de bal tegen een arm van een Elistha verdediger: wederom een strafschop. Chiel Huijink rond deze kans koelbloedig af, en maakt daarmee een hattrick: 4-0. Wisch brengt een aantal wissels in het veld. Vlak voor tijd brengt ‘good old’ Nick Overbeek de eindstand van 5-0 op het bord. Wisch schudt daarmee, na de winst twee weken geleden op Leones, weer een belangrijke achtervolger voor het kampioenschap af. Nu het koppie erbij houden en de benen heel op weg naar de lente. Volgende week wacht AWC Zat 1 uit Wijchen ons daar om 15:30 uur op.

De toeschouwers hebben genoten van de uiteindelijk toch afgetekende overwinning en het voorzichtige lenteweer. Eerder op de dag wonnen ook Wisch Zat 2, 3 en 4, en JO19. De derde helft werd in een druk bezochte kantine danig gevierd, op de klanken van Boy Lever en DJ Eklnkamp. In het Silvoldse bleef het nog lang levendig.

Met dank aan Guus Haank voor de feiten en het live verslag, en Iris Epping voor het fotoverslag.