John Leeuwerik eerste hoofdtrainer SSA Wisch

8 juni 2023 20:00

Sander Gries

Voor de voetballiefhebbers uit de Achterhoek zijn er een aantal mensen die nauwelijks enige introductie behoeven. John Leeuwerik is zo iemand. Zeg nou zelf, wie van ons heeft hem niet ooit een keer in levende lijve bewonderd vanaf de tribunes op de Vijverberg. ‘Mister de Graafschap’, 11 seizoenen lang, 480 wedstrijden en 126 doelpunten. Een imposante loopbaan als speler. Na zijn avontuur in het betaald voetbal bleek een trainer in John schuil te gaan. In het begin nog in de combinatie als trainer/speler. Vijfentwintig seizoenen heeft hij er ondertussen alweer opzitten als trainer. In die tijd toog hij langs zes verschillende clubs in de Achterhoek. En nu dus vereniging nummer zeven, SSA Wisch, de nieuwe samenwerking bij de senioren tussen Sportclub Silvolde en Voetbalvereniging Terborg.

johnleeuwerik_1.jpg johnleeuwerik_2.jpg

We gingen met John in gesprek en stelden hem een aantal vragen. “Een verbinder”, laat John weten als we hem vragen wat voor soort trainer SSA Wisch kan verwachten. “Ik ben een echte verbinder, en dat komt nu natuurlijk helemaal mooi uit. Ik vind het een fantastische uitdaging om van het nieuw te vormen eerste elftal met spelers van Silvolde en Terborg een eenheid te maken”.

“Ik heb ondertussen verschillende gesprekken gehad, waaronder één met een grote groep spelers van beide verenigingen. Daar merk je al dat ze samen aan het vooruitkijken zijn. Ook met bestuursleden heb ik gesproken. En tijdens al die gesprekken bemerk ik veel enthousiasme. Dat maakt dat ik dat ondertussen zelf ook ben geworden. Ik heb dan ook ongelofelijk veel zin in dit avontuur”, aldus Leeuwerik.

In zijn elf jaar als profspeler zag Leeuwerik verschillende trainers aan zich voorbij komen. Van welke trainer heeft hij nou het meeste meegenomen. “Bij zo’n vraag krijg je een beetje het voorspelbare antwoord dat je van iedere trainer wel wat oppikt en meeneemt. Maar het is wel zoals het is. Van alle trainers die ik gehad heb, heb ik wel iets opgestoken. Maar ben zeker geen kopie van één van die trainers. Ik heb aan de hand van al die ervaringen mijn eigen voetbalvisie ontwikkeld en vindt het belangrijk om altijd dicht bij mezelf te blijven.”

SSA Wisch zal het komende seizoen wellicht tot één van de favorieten worden bestempeld voor de bovenste plaatsen in de vijfde klasse. Hoe ziet John dit. “Die gedachte is op zich natuurlijk niet zo heel raar. We hebben spelers in het team die op een aanzienlijk hoger niveau hebben gespeeld. We gaan het zien. Ik heb er enorm veel zin en we lopen er zeker niet voor weg.”

We zijn ontzettend blij dat John met zijn geweldige staat van dienst en voetbalhart zich verbindt aan SSA Wisch en ons helpt het fundament onder toekomstige prestaties te leggen. We wensen John alle plezier en succes.

Besturen Sportclub Silvolde, Voetbalvereniging Terborg en SSA Wisch

Lees meer over: