Samenwerking Sc Silvolde en VV Terborg: start fusietraject

16 september 2022 9:00

Willem Epping

De fusie-verkenningsfase is 20 juni jongstleden afgesloten met een informatiebijeenkomst voor de leden van beide verenigingen. Het verslag van deze bijeenkomst is eerder op deze website gepubliceerd. We zetten nu de volgende stap in het fusietraject. Werkgroepen bestaande uit leden van beide verenigingen gaan op belangrijke thema’s de nieuwe fusievereniging gestalte geven.

Thema’s en werkgroepen

Acht werkgroepen zijn geformeerd. Leden van de voormalige fusie-verkenningscommissie (aangegeven tussen haakjes beneden) begeleiden deze werkgroepen.

Werkgroep 1: Accommodatie (Harold Sloot)

a: Beheer & onderhoud

b: Toekomst & duurzaamheid

Werkgroep 2: Clubhuis en inkoop (Jarno Talens)

Werkgroep 3: Financiën, juridisch en huishoudelijk reglement (Sjaak Meijer)

Werkgroep 4: Sponsoring, commercie en communicatie, media & huisstijl (Rob Schuurman)

Werkgroep 5: Organisatie, leden en vrijwilligers (Peter Hoes)

Werkgroep 6: Voetbaltechnische zaken en ambitie (Vincent Aalders)

Werkgroep 7: Sportverbreding ‘Omni’ (Jan Kaak)

Werkgroep 8: Activiteiten - om beide verenigingen al vroeg met elkaar kennis te laten maken (Marc Neijland)

Het thema ‘Cultuur, visie, principes, normen en waarden’ loopt als een rode draad door alle werkgroepen.

De werkgroepen zijn voor een groot deel ingevuld. Zodra de samenstelling definitief is publiceren we de deelnemers. Leden die zich nog willen aanmelden voor een werkgroep en zo bijdragen zijn welkom; graag dan contact opnemen met Willem Epping ([email protected]) of Marc Neijland ([email protected]).

Drie adviseurs zijn beschikbaar om de werkgroepen te ondersteunen:

• Pascal Kamperman
  • Casper Gerritsen
  • Ton Sanders

Tijdpad

Het fusietraject bestaat uit een aantal fases.

Fase 1: betrekken en inventariseren (september – december 2022)

De eerste fase gaat over het betrekken van vrijwilligers en kaderleden en voor het geven van vertrouwen dat iedereen mee mag en moet doen. Het doel van deze fase is om:

• een goede indruk te krijgen wat leden van de samenwerking vinden en waarover ze zich eventueel zorgen maken,
  • een inventarisatie van de verschillen in uitvoering te krijgen en inzichten verzamelen in hoe we die kunnen oplossen,
  • de doelstelling van de werkgroep te formuleren,
  • een communicatielijn op te zetten naar alle betrokkenen van beide verenigingen.

De werkgroepen zullen maandelijks vanaf eind september bijeenkomen. Eind november komen alle werkgroepen en de besturen bij elkaar om elkaar te leren kennen, eerste inzichten uit te wisselen en dwarsverbanden te leggen.

Fase 1 wordt afgerond met een gezamenlijke nieuwjaarsbijeenkomst met leden van beide verenigingen in januari 2023.

Fase 2: ontwerp nieuwe vereniging (januari – oktober 2023)

In de tweede fase zal de nieuwe vereniging worden ontworpen op basis van de bevindingen in de voorafgaande fase. Er wordt een ‘blauwdruk’ van de nieuwe vereniging gemaakt, oftewel het fusieplan. Ook gaat bekeken worden of we op onderdelen al snel meer kunnen samenwerken. Deze fase wordt afgerond met een gesprek en stemming van de leden van beide verenigingen over het fusieplan. Indien de leden het fusieplan steunen gaan we de volgende fase in.

Fase 3: implementatie van de nieuwe vereniging (november 2023 – mei 2024)

In deze fase wordt het fusieplan geïmplementeerd; de nieuwe vereniging wordt in de steigers gezet en gebouwd. Nieuw bestuur en kader wordt geïnstalleerd en ingewerkt. Overeenkomsten worden gesloten met de gemeente, KNVB, sponsoren en afnemers. Nieuwe statuten worden afgerond. Nieuwe teams worden samengesteld.

Fase 4: start nieuwe fusievereniging (juli 2024)

Als alles volgens plan verloopt gaat in seizoen 2024/25 de nieuwe vereniging van start. Eerst nog met gebruik maken van beide accommodaties. De gemeente zal een belangrijke stem hebben in het aanwijzen van de toekomstige locatie, dit zal ofwel renovatie van één van beide bestaande accommodaties zijn, of een nieuwe accommodatie. Het zou mooi zijn wanneer de beslissing hierover voor het einde van fase 2 bekend is. De renovatie dan wel nieuwbouw van de toekomstige accommodatie kan meerdere jaren duren en is naar verwachting pas gereed na de fusering.

Opdracht aan de werkgroepen

Elk van de werkgroepen krijgt onderstaande opdrachten mee:

• Identificeer leden, die iets met je thema van doen hebben. (fase 1)
  • Maak voor je thema een lijst van aspecten die belangrijk zijn voor de gefuseerde vereniging. (fase 1)
  • Beschrijf wat nu goed gaat, en dus behouden moet blijven, en wat verbeterpunten zijn. (fase 1)
  • Beschrijf afhankelijkheden van je thema met de andere thema’s. (fase 1)
  • Beschrijf voor je thema de doelstelling, processen, organisatie en benodigde faciliteiten van de gefuseerde vereniging, met inachtneming van de genoemde aspecten. (fase 2)
  • Beschrijf kansen (incl. innovatie en nieuw elan), bedreigingen en onzekerheden. (fase 2)
  • Beschrijf wat ‘Cultuur, visie, principes, normen en waarden’ betekent voor je thema, en andersom welke invloed je thema heeft op de verenigingscultuur.

Daarnaast zullen de werkgroepen ook vragen beantwoorden die specifiek zijn voor hun eigen thema. Voorbeelden kunnen zijn:

• Hoe bouwen we een duurzame vrijwilligers organisatie?
  • Hoe bouwen we het voetbalmodel op, waarbij aandacht is voor recreatief en prestatief voetbal?
  • Welke kansen en mogelijkheden liggen er om andere activiteiten dan voetbal aan onze club te verbinden?
  • Op welke velden gaan we (in het begin) wedstrijden spelen en op welke gaan we trainen?
  • Over welke faciliteiten beschikken beide voetbalclubs; welk clubhuis gaan we (in het begin) gebruiken?
  • Hoe vindt de inkoop per club nu plaats en hoe kopen we samen in?
  • Hoe zorgen we voor één beleving voor onze sponsoren?

We houden jullie regelmatig op de hoogte!

Besturen van Sportclub Silvolde en Voetbal Vereniging Terborg.

September 2022

Lees meer over: