Wisch nieuwe naam samenwerking Sportclub Silvolde en Voetbalvereniging Terborg

7 juni 2023 20:00

Willem Epping

De leden hebben de nieuwe naam voor de samenwerkende senioren afdeling (SSA) van Sportclub Silvolde en Voetbalvereniging Terborg gekozen. Met ruime meerderheid van stemmen is het ‘Wisch’ geworden, de voormalige gemeente waarin Silvolde en Terborg deel van uitmaakten. De KNVB heeft de naam goedgekeurd. De samenwerkende seniorenafdeling, die komend seizoen van start gaat, heet dan SSA Wisch. Deze samenwerking is de opmaat naar een volledige fusie, waarover de leden zich komend jaar uit kunnen spreken.

De fusievereniging zal bij instemming van de leden voluit Sport Vereniging Wisch, afgekort SV Wisch, gaan heten. De samenwerkende jeugdafdeling blijft tot aan de fusie nog ingeschreven als ST Terborg / Silvolde, omdat de jeugd ook samenwerkingsverbanden met SV Westendorp en VVG ’25 heeft. Daarom is de naam Wisch voor de jeugd nu nog niet mogelijk.

De prestatieve seniorenteams (SSA Wisch 1 en 2) worden combinaties van spelers van Silvolde en Terborg. Zij gaan ook in nieuwe tenues met de combinatiekleuren geel-zwart-wit spelen, net als de jeugd. De recreatieve seniorenteams blijven in meerderheid in dezelfde samenstelling als nu voetballen en op dezelfde speeldag. Zij zullen tot aan de fusie nog in de bestaande tenues van Silvolde en Terborg aantreden, omdat dit duurzaam is en kosten bespaart.

De verkiezing van de nieuwe naam is in drie stappen gebeurd:

1. De leden dragen toepasselijke namen aan voor de samenwerking.
  2. De besturen selecteren daaruit de drie meest aansprekende namen.
  3. De leden spreken hun voorkeur uit voor één van deze drie namen. De naam die de meeste stemmen krijgt wordt de naam van de samenwerking en later de fusievereniging bij instemming van de leden.

1.      Voordracht namen

De leden werden uitgenodigd namen voor te stellen die aansprekend en origineel zijn, en uitstralen waar Silvolde en Terborg, en het voetbal daarin, voor staan. In totaal werden twintig namen genoemd, waarbij enkele afvielen, omdat deze namen van bestaande verenigingen zijn. Leden konden ook een toelichting op hun voorstel geven. De volgende drie namen werden het vaakst genoemd, met een toelichting:

• Wisch: 24 maal genoemd.

Unieke en historische naam van de voormalige gemeente waar Silvolde en Terborg deel van uitmaakten, en die de verbinding tussen Silvolde en Terborg uitdraagt. Verwijst naar de Heerlijkheid Wisch. De twee leeuwen in het wapen van Wisch symboliseren de twee verenigingen. In Terborg staat nog steeds Kasteel Wisch, van waaruit, tot aan de Franse tijd, de heerlijkheid werd bestuurd. Kort en krachtig. Klinkt ook als het Engelse woord ‘wish’ (wenst): wenst de club veel moois.

• Geel Zwart Wit ’24 (afgekort GZW ’24) : 4 maal genoemd

Draagt de nieuwe clubkleuren en het beoogde jaar van de fusie uit.

• Silborg: tweemaal genoemd.

Samentrekking van de twee plaatsnamen. Direct duidelijk waar je het over hebt. Vaak is eenvoud de beste weg!

De andere namen, waaronder enkele creatieve, werden allemaal één keer genoemd.

2.      Voorselectie top-drie

De besturen vonden bovenstaande namen prima en zagen geen reden om van de voorstellen van de leden af te wijken.

3.      Uitverkiezing

De leden konden elk 1 stem uitbrengen op één van de drie bovengenoemde namen. Er werden 213 geldige stemmen uitgebracht: 60% voor Wisch, 32% voor GZW ’24 en 8% voor Silborg. Daarmee is Wisch met een ruime meerderheid verkozen.

Uit degenen die de naam Wisch hebben voorgesteld, en een originele toelichting hebben gegeven, gaan we de winnaar bepalen die een passende prijs overhandigd zal krijgen. Hierover volgt nog bericht.

Bij de beoogde fusie wordt het voorvoegsel ‘Sport Vereniging (SV)’ toegevoegd. De besturen hebben met grote meerderheid van stemmen SV gekozen uit enkele mogelijkheden, zoals FC (Football Club of Fusie Club), SC (Sport Club) en VV (Voetbal Vereniging) om de volgende redenen:

Vereniging

• Drukt ons doel uit om in de toekomst een breder pakket van sport en bewegen aan te bieden dan alleen voetbal.
  • Dit is hoe we juridisch / statutair georganiseerd zijn als rechtspersoon
  • We zijn een vereniging voor en door leden, die we ook verbinden
  • We verenigen de voetbalverenigingen van Silvolde en Terborg.

SV: een combinatie van de voorvoegsels van de moederverenigingen: Sportclub Silvolde en Voetbalvereniging Terborg.

Komend jaar willen we samen met jullie ook het logo van de nieuwe vereniging gaan ontwerpen.

We hopen dat we met z’n allen de nieuwe samenwerking, naam en kleuren gaan omarmen, en de sport in Silvolde en Terborg een mooie toekomst bieden.

Besturen Sportclub Silvolde en Voetbalvereniging Terborg

Lees meer over: