Henny Tönis gestopt als verslaggever - redactie zoekt een opvolger

30 augustus 2021 10:30

Marcel van Berkum

Jarenlang schreef Henny Tönis voor de website van Sportclub Silvolde een verslag van de thuiswedstrijden van het eerste elftal. Met ingang van het nieuwe seizoen is hij hiermee gestopt. Sportclub Silvolde zoekt een opvolger!

De verslaggeving van de oud-docent was altijd objectief, gedetailleerd, goed onderbouwd en uitstekend verwoord. “Ik ging ervan uit dat je niet schrijft voor de mensen die de wedstrijd al hebben gezien, maar voor de thuisblijvers.” Zijn wedstrijdverslagen waren graag en veel gelezen. Enige vorm van kritiek van binnen of buiten de club heeft hij in al die jaren nooit gehad.

Na zijn carrière binnen Sportclub Silvolde vanaf de jaren negentig als scheidsrechter en grensrechter bij het eerste elftal en wedstrijdsecretaris begon hij in 2008 als verslaggever. Eerst uit en thuis, maar de laatste jaren alleen bij duels in Silvolde. “In de hoofdklasse zijn de afstanden naar uitwedstrijden groot en daar had ik geen zin in. Als het een duel tegen een team uit de regio was dan ging ik nog wel op pad.” Henny had altijd zijn vaste plek op de tribune van De Munsterman in de buurt van videomaker Ron Berendsen, die hij van info voorzag. “Ik kreeg voor de wedstrijd de opstellingen en dan is het een kwestie van geconcentreerd het duel volgen en korte notities maken. Je vooral niet laten afleiden door opmerkingen om je heen.” Na de wedstrijd was Henny snel verdwenen en schreef thuis zijn verhaal. Hij plaatste zelf het artikel op de site na ontvangst van video en foto's.

De laatste jaren was het vaste redactieteam, waar hij lang deel van uit maakte, niet meer zo homogeen. Hij kreeg minder plezier in de verslaggeving. Toen kwam de coronastop. Hij hoefde niet meer elke veertien dagen naar De Munsterman en kreeg tijd voor andere zaken. Dat beviel zo goed dat de pensionado besloot de redactie definitief vaarwel te zeggen. “Ik heb het voetbal niet gemist.” Maar hij kijkt wel met veel plezier terug. Als het even kan en het is mooi weer dan komt Henny zeker bij een thuiswedstrijd kijken. Maar het voelt niet meer als verplichting.

Wil jij schrijven over voetbal?

En nu zoekt Sportclub Silvolde een opvolger. Ben jij de nieuwe Henny Tönis? Heb jij plezier in schrijven over voetbal? Wil jij ook eens proberen een wedstrijdverslag van Silvolde 1 te maken? Laat het de redactie weten. Je krijgt gedegen begeleiding.

Lees meer over:
eerste elftal redactie wedstrijdverslag