Help Harry zijn werk te doen

5 juni 2023 16:45

Willem Epping

Onze robotmaaier, bijgenaamd ‘Harry’, trekt weer zijn baantjes om onze grasmat in uitstekende staat te houden en verder te verbeteren. Harry maait in principe 24 uur per dag, 7 dagen per week, en rust uit tijdens wedstrijden en trainingen om weer op te laden. Harry is in bruikleen van De Groenmakers en verzorgt het hoofdveld, veld 2 en de oefenhoeken. Velden 3 en 4 worden nog op de gewone manier gemaaid. Als de ervaringen goed blijven krijgt Harry gezelschap van een maatje, die dan de laatstgenoemde velden gaat verzorgen. Harry is satelliet (GPS) gestuurd en kan daardoor doelgericht in banen maaien, elke maaibeurt in een andere richting om spoorvorming te voorkomen. Dit in tegenstelling tot eerdere generaties robotmaaiers die kris kras maaien.

Het maaien met een robot heeft een aantal voordelen boven maaien met een bemande machine:

• Minder spoorvorming, omdat de robotmaaier veel lichter is,
  • Gras altijd op de juiste lengte, omdat voortdurend gemaaid wordt,
  • Maaisel blijft liggen, hetgeen voeding geeft aan de grasmat en ook helpt om in droge tijden vocht vast te houden,
  • Op termijn een betere grasmat,
  • Beter voor het milieu, geen uitlaatgassen, en geen lawaai,
  • Minder personeel nodig.

Harry is een vooruitstrevende machine, waar we heel blij mee zijn. Hij kan grote obstakels herkennen en daar omheen manoeuvreren. Kleinere objecten zoals doelnetten, ballen, pionnen en flessen zijn echter een probleem. De robot zal zich vast draaien in een doelnet als het deze op zijn weg vindt en daarmee zichzelf en het net beschadigen.

Daarom vragen we jullie hulp om beschadigingen en kosten te voorkomen, en het maaiproces zo goed mogelijk en ongestoord te laten verlopen. We vragen jullie daarom om na afloop van trainingen en wedstrijden de netten van de vaste doelen omhoog te steken, de verplaatsbare doelen op hun plaats terug te zetten, en alle andere voorwerpen van het veld te verwijderen en op te ruimen. Omdat ook kinderen na schooltijd buiten verenigingsverband onze velden regelmatig gebruiken en de netten omlaag doen, nemen we een extra maatregel en zetten de netophanging op slot. Later deze week zal elk team een sleutel ontvangen.

IMG-20230427-WA0000.jpg IMG-20230427-WA0003.jpg IMG-20230427-WA0002.jpg

Lees meer over: