Theo Jansen Lid van Verdienste

8 april 2024 18:45

Sander Gries

Afgelopen week toog een afvaardiging van het bestuur richting Wieken. Doel van de missie was helder. Theo Jansen de meer dan welverdiende oorkonde van Lid van Verdienste overhandigen.

theojansenlidvanverdiensten.jpg

Groot geworden in een echte voetbalfamilie. Wie kent niet het vermaarde Familie Jansen toernooi, dat jaren achtereen op de Munsterman werd gespeeld. Theo was er onderdeel van, als een veldheer op en naast de groene mat. Vanuit de jeugd van Sportclub Silvolde stroomde Theo door naar het eerste elftal. Het waren nog niet de meest succesvolle jaren van Silvolde 1. Iets met zaalvoetbal, Theo speelde in de zaal ook bij FC Brasil, zorgde ervoor dat hij de overstap maakte naar het zaterdagteam van vv Gendringen. Het zwart-wit hart was uiteindelijk toch te groot en een terugkeer volgde.

Onder Luciën Dibbets maakte Theo als speler de start van de opmars van Silvolde 1 mee. In het kampioensjaar 2006 speelde Theo als speler nog een grote  rol. In één van de laatste cruciale thuiswedstrijden tegen Bredevoort moest gewonnen worden om in de race  te blijven voor de titel. Met twee doelpunten in de slotfase stelde Theo de 3-2 zege hoogst persoonlijk veilig en plaveide zo de weg naar de uiteindelijke titel.

Na zijn actieve carrière stapte Theo over naar de staf van Silvolde 1. Dit deed hij 18 jaar aaneen en 18 jaar volledig onbezoldigd. Waar kom je ze nog tegen!? Samen met de hoofdtrainers Mark Schepers, Jos Heutink, Scott Calderwood en Dennis van Beukering maakte hij aan de andere kant van de lijn de verdere opmars van Silvolde mee. Vele prachtige herinneringen zijn voor eeuwig opgeslagen.

Als lid van de voetbaltechnische commissie nam Theo later ook zitting in het hoofdbestuur. Altijd bereid zijn mening te geven. Trouw aan de clubkleuren, soms best zwart-wit. Maar eerlijk, recht voor de raap en duidelijk. Als succes vele vaders kent dan was Theo zeker één van die vaders. Jarenlang de stabiele factor en cultuurbewaker in de staf van de selectie. De titel Lid van Verdienste komt Theo dan ook volledig terecht toe.

Lees meer over:
algemeen vrijwilligers