KAMPIOENEN

21 april 2024 19:30

Willem Epping

Zaterdag 20 april moest het gaan gebeuren. Het eerste kampioenschap van de hoofdmacht van de samenwerking tussen Sportclub Silvolde en Voetbalvereniging Terborg, en de nieuwe fusievereniging SV Wisch. Wisch 1 heeft het hele seizoen laten zien met kop en schouders boven de concurrentie in de vijfde klasse van het zaterdagvoetbal in de Regio Oost uit te steken.

Dit door een kwaliteitsinjectie van de spelers van SC Silvolde met ervaring op hoog niveau, gecombineerd met leergierige spelers van VV Terborg, aangevuld met talenten uit de eigen jeugd. In een historische week waarin de leden van beide verenigingen met een overweldigende meerderheid voor de fusie stemden.

Tegenstander is Arnhemse Boys Schuytgraaf. Een jeugdige en goed voetballende ploeg, die Wisch in de uitwedstrijd niet verder liet komen dan een gelijkspel. Ook voor de bezoekers uit Arnhem stond er nog een belang op de wedstrijd, omdat zij nog in de race zijn voor de titel van de derde periode.

Bezoekers waren in grote getale naar De Munsterman gekomen om de kampioenswedstrijd van Wisch 1 te aanschouwen. Onder hen een groot aantal van de ereleden en leden van verdienste, en voormalige trainers. Het ‘vreemdelingen legioen’ van voormalige eerste elftalspelers, die nu weer bijdragen aan de successen van de voetbalverenigingen in de  omliggende dorpen, verzorgde een mooie sfeeractie vooraf aan de wedstrijd. Dit laat zien dat er nog steeds een grote betrokkenheid is en de onderlinge verhoudingen prima zijn.

Op de glad geschoren groene grasmat, die weliswaar wat zacht was door de vele neerslag van de afgelopen periode, en onder een overspanning van Hollandse luchten, betraden de mannen het veld begeleid door pupillen op de klanken van “Koning Voetbal”. De heer Martin Bos uit Bentelo gaf om 15:00 uur het fluitsignaal voor de aftrap. De spanning stond vanaf het begin op de wedstrijd, hetgeen soms in gehaast spel en onnodig balverlies resulteerde.

In de 20e minuut wordt Wisch 1 voor het eerst gevaarlijk, vanuit een hoekschop belandt de bal op de paal. Tien minuten later ontvangt Chiel Huijink onverwacht een voorzet van rechts. Hij kan niet genoeg kracht aan het schot geven, waardoor de bal een prooi van de doelman wordt. Na een half uur moet topscorer Stijn Alkema zich met een hamstringblessure laten wisselen; Nick Overbeek is zijn vervanger. Op slag van rust is daar toch de openingstreffer. Een prima aanval mondt uit in een scrimmage voor het doel van Arnhemse Boys, waaruit Nick Overbeek binnen weet te tikken.

Terwijl de mannen aan de thee gaan, kunnen de bezoekers bijkomen in een volle en gezellige kantine, waar de medewerkers de mouwen opstropen om alle gasten te bedienen.

In de 62e minuut daalt er meer rust neer op het spel van Wisch, wanneer Nick Tönissen een voorzet van links gedecideerd inkopt:  2-0. Tien minuten later komt Wisch goed weg, wanneer een schot van 20 meter buiten bereik van Marco Olthuis op de paal uiteen spat. Wisch brengt nog enkele wissels in en speelt de wedstrijd verder beheerst uit. Na 90 minuten geeft de heer Bos het eindsignaal van een sportieve wedstrijd, waarna de ontlading volgt en het feest begint.

Wisch 1 is de terechte kampioen met acht punten voorsprong en nog twee wedstrijden te gaan, en een doelsaldo van 87-6. KNVB ambassadeur Gerard van Balveren en voorzitter van de samenwerkende seniorenafdeling Ruud Gries reiken de kampioensmedailles uit aan spelers en staf. Het feest wordt voortgezet in het drukbezochte clubhuis begeleid door DJ Ekkelenkamp, waar nog lang reuring blijft.

Eerder op de dag is Zaterdag 4 thuis op De Paasberg kampioen geworden in de 6e klasse door een 3-2 overwinning op DCS Zat 2 uit Zevenaar. Met nog vier wedstrijden te gaan en een gigantische voorspong van 15 punten en een veel beter doelsaldo, zijn zij niet meer te achterhalen.

Daar blijft het waarschijnlijk niet bij. Zaterdag 2 en 3, Zondag 2 en enkele jeugdteams liggen op koers om ook kampioen te worden. Zondag 5 heeft nog een theoretische kans, maar heeft een Houdini act nodig.

Met dank aan Guus Haank voor het live verslag en Iris Epping voor de beelden (zie het wedstrijdverslag).

53668373869_be2795e0b9_b.jpg

Lees meer over: